جستجو
Menu
مقالات علمی آموزشی
شاخه
بیانات امام خمینی(ره) پیرامون ورزش
ایجاد شده توسط : UserSiteJolfa در 09/29/2013 01:10:45 ب.ظ

ادامه مطلب...


بیانات رهبر معظم انقلاب درباره ورزش
ایجاد شده توسط : UserSiteJolfa در 09/29/2013 01:12:44 ب.ظ

ادامه مطلب...


فواید پیاده روی


به اعتقاد پژوهشگران، پیاده‌روی ورزشی مناسب برای همه سنین به شمار می‌آید، اما دویدن برای سالخوردگان بیماری قلبی مناسب نیست و خطرناک است و برای مبتلایان به ورزش‌های سخت و تند، باعث لخته‌شدن خون داخل رگ‌های خونی و در نتیجه توقف گردش خون در ماهیچه‌های قلب و درد شدید در قلب می‌گردد. برعکس "پیاده روی با کمی سرعت" ورزشی ساده و امن بوده و نقش مهمی در سلامت بدن و پیشگیری از بیماری ها دارد و باعث از بین بردن افسردگی می شود.

هنگام راه رفتن، عضلات همانند تلمبه کار می‌کنند و خون به راحتی در قلب جریان می‌یابد.
در ورزش، ران ها و ساق های پا نسبت سایر اعضای بدن نقش مهم‌تری دارند. اگر حرکت این اندام ضعیف و سست باشد، قوه محرکه بدن برای انتقال خون به قلب کافی نیست. لذا پیاده‌روی سریع به مراتب بهتر از دویدن است.

پیاده‌روی سریع به گردش بهتر خون کمک کرده و برای افزایش مصرف اکسیژن مناسب است و بر شدت ضربان قلب می‌افزاید.

پژوهشگران معتقدند، هنگام راه‌رفتن سریع باید طی 10 دقیقه حدود یک کیلومتر راه رفت. البته برای سالخوردگان و افراد ضعیف‌تر این مسافت کمتر است.

افرادی که چاق هستند و ورزش می‌کنند، به تدریج باید سرعت راه رفتن را بیشتر کنند، طوری که در هر دقیقه تقریبا 70 متر راه بروند.

بسیاری از افراد هنگام صبح پیاده‌روی می‌کنند و حدود 15 دقیقه این کار را انجام می‌دهند. پیاده‌روی روی اشتها و کیفیت خواب تاثیر مثبتی دارد.

نکات مهم در پیاده روی سریع

پژوهشگران توصیه می کنند که در پیاده‌روی سریع باید به چند نکته مهم توجه کرد:

  • هنگام راه رفتن باید سر را بالا نگه داشت.
  • سینه را جلو و دست‌ها را تا حد امکان باز و بسته کرد.
  • گام‌ها باید بلند برداشته شود و سرعت آن باید سریع‌تر گردد.
  • مرکز ثقل کمر باید بر روی گام‌های بلند باشد.
  • هنگام راه رفتن باید از همه عضلات بدن استفاده کرد.
  • این راه‌رفتن برای کاهش دردهای کمر و شانه و بهبود کارایی اعضای داخلی بدن مفید است.
  •  این پیاده‌روی باید مستمر باشد و همیشه ادامه یابد.

با این حال نباید در این زمینه افراط کرد. به ویژه سالخوردگان مبتلا به بیماری‌های قلبی در پیاده‌روی باید بر اساس توانایی خود عمل کنند و بیش از حد از نیروی بدنی خود استفاده ننمایند.

print
rating
  نظرات